Pages Menu
TwitterRssFacebook
Meni kategorija

Tekst napisao dana феб 19, 2016 u kategoriji F1, Polusvet, Sport | 0 komentara

Polusvet F1: Pravila, pravila

Polusvet F1: Pravila, pravila

Dok očekujemo početak nove sezone F1, Polusvet je odlučio da pokuša da raspetlja papazjaniju promenjenih, primenjenih, odbačenih pravila i predloga pravila. Berni Eklston, Žan Tod i ostatak društva koje upravlja „najbržim cirkusom na svetu“ su se svakako potrudili da nas namuče u tom poduhvatu, toliko da smo čak rešili da citiramo Boru Čorbu u naslovu.

Nije ni nama lako

Počnimo od 2014. godine. Od te sezone počela je nova era u F1, stupila su na snagu nova, promenjena pravila, bolidi su u potpunosti izmenjeni (najbitnije od svega, izabrani su turbo motori manje zapremine), a od samog početka javili su se i veliki problemi sa novim pravilima. Prva sezona je prošla katastrofalno za sve koji nisu imali Mercedesove motore, bolidi su bili užasno spori, a velika većina gledalaca se žalila na piskavi zvuk novih motora, tačnije turbine. Nakon što su shvatili u kakve su se probleme uvalili, Žan Tod (predsednik FIA) i vlasnici ekipa su oformili Stratešku grupu čiji je glavni (na sva zvona) proklamovani cilj bio da se bolidi ubrzaju za 5 sekundi do 2017. Sama Strateška grupa (u daljem tekstu SG) je formirana na dosta čudan način, jer je čine šefovi 5 najvećih timova (Red Bull, Ferari, Mercedes, McLaren i Williams) plus šesti najbolje plasirani od ostalih i 6 predstavnika FIA i FOM (oni su materijal za poseban tekst). Naravno manji timovi nisu bili oduševljeni ovakvim sastavom grupe, ali su povodom toga mogli da urade jedno veliko ništa. Takva SG je utvrdila set novih radikalnih pravila, kojima bi se do 2017. drastično proširio bolid (sa 1400mm na 2000mm), gume, zadnje i prednje krilo i niz kozmetičkih prepravki čiji je jedini cilj estetika bolida. Poenta svih ovih izmena bi bila u tome da se poveća aerodinamički pritisak, čime bi se dobila neophodno ubrzanje uz veće prijanjanje širih guma. Sve ovo palo je u vodu kada je Pireli na sastanku saopštio da njihove gume ne mogu da podnesu toliko povećanje aerodinamičkog pritiska, te da bi morali da drastično povećaju pritisak vazduha u gumama (za cca 50%) čime bi izgubili prijanjanje u krivinama i samim tim bi efekat promena bio zanemarljiv. Ovo je sve zajedno dovelo do toga da se trenutno odustane od bilo kakvih većih promena osim kozmetičkih, a poslednji sastanak SG na kojem može nešto na vreme da se odluči se održati 1. marta, sa slabim šansama da neko iznese smislene ideje.

Pored opšteg rasula vezanog za konstrukciju bolida, novi problem javio se i zbog zahteva vozača da se do 2017. reši problem zaštite za glavu i zatvorenog kokpita. Trenutno se vrše ispitivanja „halo“ dizajna, koji možete pogledati ovde, i sva je prilika da će se ovaj dizajn primeniti do sledeće sezone.

Vozači su uspeli da iskoriste tragične smrti Žila Bjankija i Džastina Vilsona, kao i nekoliko povreda, od kojih je najgore prošao Felipe Masa kojem su lekari u Mađarskoj jedva spasili oko, da primoraju vladajuća tela na ovaj potez. Naravno, ovaj zahtev je naišao na pljuvačinu ljudi sa komentarima tipa „pa šta su birali da voze formulu ako se plaše da poginu“ i „eeeeh,,, sena i prost nisu kukali ko ove balerine sad“, ali Polusvet neće obraćati pažnju na budale i podržava zahteve vozača u potpunosti. Jedina pozitivna stvar (osim ovog zahteva) je ograničenje cene motora koje je uvedeno proizvođačima, pa je sad maksimalna cena motora za jednu sezonu tričavih 12 miliona evra, što je izuzetno postignuće imajući u vidu da su do sada proizvođači naplaćivali 20-25 miliona po sezoni.

Što se pravila za gume tiče, videćemo dodatnu treću, ultra-meku smesu, koju će vozači moći da koriste, a koja je predviđena da „unese raznovrsnost strategija“. Nejasno je dokle će F1 pokušavati da veštački stvori tenzije na stazi kreiranjem slabijih pneumatika, jer je prirodna reakcija svih vozača na slabije pneumatike sporija i obazrivija vožnja, a ne više odlazaka u boks na zamenu guma. Nadamo se da će uskoro to shvatiti i ljudi koji zapravo odlučuju o pravilima.

Uopšteno govoreći, Formula 1 je na kolenima, a kada je vodi grupa staraca kojima je odavno bilo vreme da hrane golubove i čekaju redove po domovima zdravlja nema naznaka da će se išta promeniti u skorije vreme. Berni Eklston se svim silama bori da zadrži kontrolu nad ovim takmičenjem (vrlo verovatno i nad gomiletinom krivičnih prijava koja bi usledila kada bi se raspetljalo klupko vlasništva nad F1 tokom godina), gledanost dramatično opada, kvalitet takmičenja takođe, troškovi učestvovanja rastu, otvoreno reketiranje staza za novac je tokom godina sve očiglednije… Formuli 1 je neophodno dubinsko čišćenje, ali u ovom odnosu snaga teško da će se išta promeniti na bolje, a na nama je samo da se nadamo.

Podelite sa prijateljima...Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *